Kawasaki Z 900 - motocykl kwietnia

2022-04-01

Kawasaki Z900 – najszybszy motocykl świata początku lat 70.
Gdy na motoryzacyjnej wystawie w Tokio w roku 1968 Honda zaprezentowała model CB 750 Four dla całej światowej konkurencji był to szok.

Cztery cylindry w rzędzie i tarczowe hamulce obu kół do tej poty spotykano jedynie na torach wyścigowych, a nie na zwykłych drogach. Ten pokaz siły podziałał na wszystkich jak ostrogi wbite w boki rumaka – inżynierowie wszystkich japońskich marek, w tym i Kawasaki ostro wzięli się do roboty. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że prace Hondy nad czterocylindrówką nie były dobrze chronioną tajemnicą, więc inni japońscy producenci mieli  w tym czasie mniej lub bardziej zaawansowane podobne projekty. Ruch Hondy po prostu nadał im gwałtownego przyspieszenia.

Konkurencja

Już w roku 1967  inżynier Gyoichi Inamura otrzymał od Kawsaki zadanie opracowania projektu czterosuwowego modelu o dużej pojemności. Rok później czterocylindrowa jednostka o pojemności 750 ccm przechodziła pierwsze pomyślne testy na hamowni. Jednak Gdy Honda przedstawiła CB 750, Kawasaki musiało pokazać coś większego. Rezultat tych prac był taki, że już początku lat 70. ubiegłego wieku zakłady w Akashi w swojej ofercie miały aż dwa modele uważane za seryjnie produkowane  najszybsze na świecie. Kultowy już litrowy, czterosuwowy Z1, oraz trzycylindrowy dwusuw 500 SS/ Mach III. To właśnie wtedy zrodziła się legenda o niesamowitych możliwościach „Zielonych”, która w jakiś sposób przetrwała do dzisiaj. Któż nie pamięta heroicznych bojów z przełomu wieków o miano najszybszego motocykla na świecie toczonego między Suzuki Hayabusą a Kawą ZX 12R?

Rodzi się Z900

Prototyp czterocylindrowego silnika V1 o pojemności 903 cm³ Kawasaki testowało na torze Yatabe już w roku 1971. Jednostka dysponowała moca 95 KM i potrafiła rozpędzić motocykl do ponad 140 mph. Ponieważ testy wypadły zadowalająco, a czterocylindrowa mszyna miała być przeznaczona głównie na eksport do USA, prototypy pojechały do ameryki na testy drogowe. Czym innym jest bowiem jazda, torowa, a czym innym zmaganie się z drogami publicznymi. Dwa zespoły  miały przejechać 6000 mil po drogach publicznych z Atlanty w stanie Georgia do Santa Ana w Californi i z powrotem, po drodze testując maszyny na torze Talladega Speedway w Alabamie. Na początku roku 1972 testowe motocykle powróciły do Japonii, zostały rozebrane na atomy i wnikliwie przebadane. Jedynym ich słabym punktem okazało się zbyt szybkie zużywanie się łańcuchów napędowych, dołożono więc system ich smarowania. To właśnie wtedy nadano projektowi oficjalną nazwę Z1. Tak rodził się legendarny motocykl, który był praprzodkiem modelu Z 900. Oficjalna premiera Z1 miała miejsce we wrześniu 1972 podczas wystawy motocyklowej IFMA w Kolonii.

W tamtym czasie był to najmocniejszy i najszybszy seryjnie budowany motocykl na świecie, odnoszącym wiele spektakularnych sukcesów w wyścigach. Ale najważniejsze, że był większy i bardziej nowoczesny od Hondy. Z1 wyposażony był w aż dwa wałki rozrządu w głowicy i dysponował mocą 85 KM, podczas gdy hondowska „forka” jedynie 68. ta różnica rozpalała wyobraźnię motocyklistów pragnących dosiadać jak najszybszych maszyn. Motocykl rozpędzał się do ponad 200 km/h, a pierwszą setkę osiągała w zaledwie 3,7 s. Tego na początku lat 70. nie potrafił dokonać żaden inny seryjnie budowany motocykl świata. Niestety za ma mocarnym silnikiem nie nadążała reszta maszyny. Hamulce nie były wystarczająco wydajne, a rama zbyt wiotka. Dlatego też już w roku 1976 dołożono druga tarczę przedniego hamulca, a ramę budowano z rur o większych średnicach. Pod nazwą Z1 900 motocykl sprzedawany był w latach 197-75.  W roku 1976 pojawił się jego następca, o oznaczeniu KZ900 w USA i Z900 dla pozostałych rynków.

Godny następca

Powrót do pojemności 900 cm³ i oznaczenia Z900, Kawasaki zaordynowało w roku 2017. Model Z 900RS zastąpił osiemsetkę. Mimo, że motocykl nie był wyposażony zbyt bogato w elektronikę (brak zmiennych map zapłonów, czy kontroli trakcji, ciszył się wielkim powodzeniem u klientów. Powód był prosty – niezbyt wygórowany cena. Kawasaki oferowało niemal „litrowy” motocykl w cenie typowej dla klasy 750. Jednak już w sezonie 2020 zaszły w Z 900 poważne zmiany – pojawiła się trzystopniowa kontrola trakcji, trzy mapy zapłonu do wyboru, pełne oświetlenie LED a ciekłokrystaliczny wyświetlacz LCD został zastąpiony modnym ekranem w technologii TFT. Silnik o pojemności 948  cm³ dysponuje mocą125 KM, a maszyna potrafi rozpędzić się do ponad 240 km/h. Tyle tylko, że przy nadwoziu typu naked, nie jest to ani miłe, ani bezpieczne. Na sezon 2022 Kawasaki przygotowało nową odsłonę modelu Z 900, w którym znajdziemy nowy zestawu hamulców Brembo. Tym razem postawiono na zaciski typu monoblok M4.32, montowane radialnie na tarczach Brembo o średnicy ø 300 mm. Do tego klocki hamulcowe tej samej firmy, współpracujące z przewodami w stalowym oplocie. Teraz przedni widelec Öhlinsa typu upside-down ma średnicę 41mm, oraz regulację kompresji i odbicia, a także bezstopniową regulacją napięcia wstępnego.
Tym samym nowa wersja Z900, stając się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie maszyn na świecie, godnie nawiązuje do legendy swojego praprzodka z początku lat 70, chociaż nie jest już największym i najszybszym motocyklem świata.

2022-06-24
Jaki wyciąg spalin będzie dobry dla warsztatu motocyklowego?
Jaki wyciąg spalin będzie dobry dla warsztatu motocyklowego?
2022-06-12
Wrench Rabbit z grupy All Balls
Wrench Rabbit z grupy All Balls
2022-06-01
Motocykl czerwca - Suzuki Katana
Motocykl czerwca - Suzuki Katana
2022-05-13
Jeszcze więcej off-road
Jeszcze więcej off-road
2022-05-01
Harley Davidson Sportster - motocykl maja
Harley Davidson Sportster - motocykl maja
2022-04-15
Marka 4RIDE - tylko sprawdzone rozwiązania
Marka 4RIDE - tylko sprawdzone rozwiązania
2022-03-17
Motocyklowe Oleje Elf w wyłącznej dystrybucji Inter Cars SA
Motocyklowe Oleje Elf w wyłącznej dystrybucji Inter Cars SA
2022-03-01
Jawa 300CL/250 - motocykl marca
Jawa 300CL/250 - motocykl marca
2022-02-01
BMW R18/R5 - motocykl lutego
BMW R18/R5 - motocykl lutego
© Inter Cars. All rights reserved