Motocykl czerwca - Suzuki Katana

2022-06-01
Lech Potyński
Suzuki, jako producent motocykli, raczej postrzegane było jako firma dosyć zachowawcza. Owszem, zdarzały się takie „szaleńcze wyskoki” jak znakomita Hayabusa, wyprzedający swoją epokę B-King, dziwaczny DR 750 Big, czy stylistycznie niepowtarzalny RE 5 z silnikiem Wankla, ale w znakomitej większości swoich modeli firma dosyć oszczędnie gospodarowała ekstrawagancją.

Wydaje się, że pierwszym motocyklem Suzuki, wyrastającym ponad seryjną przeciętność była „Katana” w Europie bardziej znana jako GSX 1100S. W tym wypadku nie można mówić o jednym konkretnym motocyklu, tylko całej rodzinie, tak jak o Ninja u Kawsaki i Fireblade u Hondy. Katana, to była cała gama maszyn o różnej pojemności, jednak cała rodzinna saga zaczęła się od jednego modelu. Bez wątpienia lata 70. ubiegłego wieku w branży motocyklowej upłynęły pod znakiem dominacji tzw. UJMów (Universal Japnese Motorcycle), które skutecznie wyparły ze światowych rynków niemal całą konkurencję. Era rozpoczęta przez Hondę nieśmiertelnym modelem CB 750 Four po dekadzie królowania na drogach pod koniec lat 70. powoli kończyła się. Lekko znudzeni klienci zaczynali rozglądać się za czymś odrobinę innym. Jako pierwszy z japońskiej wielkiej czwórki, koncern Suzuki zaproponował maszynę wyraźnie udrożniająca się od reszty i to był strzał w dziesiątkę, który całkowicie odmienił sposób postrzegania motocykli. Wtedy właśnie pojawiły się owiewki i ostre, drapieżne kształty karoserii. Zobaczmy jak powstawała  legenda Katany, która zrewolucjonizowała świat motocykli. 

Narodziny gwizdy

Niewiele  brakowało, aby ten motocykl w ogóle nie pojawiłby się na  rynku. Zaprezentowany po raz pierwszy w roku 1979 na wystawie w Kolonii, motocykl był w zasadzie jedynie „ćwiczeniem projektowym”, czy używając współczesnego określenia -  konceptem. Odzew ze strony zwiedzających był jednak tak ogromny i pozytywny, że firm zdecydowała się wdrożenie tego przedprototypu do dalszych prac, umożliwiających wielkoseryjną produkcję.  Katana to był pierwszy w historii projekt Suzuki, stworzony przez zewnętrzne, niezależne biur projektowe. W dodatku – o zgrozo, nie japońskie, tylko niemieckie. Firma  poszukując jeszcze bardziej skutecznych dróg dotarcia do europejskich klientów postanowiła stworzyć maszynę, trafiając w gusta motocyklistów ze Starego Kontynentu. Musiał więc powstać projekt „motocykla europejskiego”. Ponieważ europejska centrala Suzuki znajdowała się ( i do tej pory tu się mieści) w Niemczech, rzeczą naturalną było poszukiwanie biura zajmującego się wzornictwem przemysłowym właśnie w tym kraju. Ówczesny kierownik marketingu Suzuki Motor Deutschland, Manfred Becker, zwrócił się do niemal debiutującej na rynku firmy Target Design ze zleceniem opracowania projektu nowego motocykla. Oczywiście jedynie w zakresie stylistyki nadwozia,, bo podwoziem zajęli się japońscy specjaliści z biur konstrukcyjnych Hamamatsu. Ta niewielka firma, składające się w zasadzie z trzech projektantów - założyciela Hansa-Georga Kastena, Jana Fellstroma i Hansa Mutha,  miała już pewną styczność z motocyklami.  Zyskała rozgłos  głównie dzięki pracom dla MV Agusta, czy BMW. Jednak to właśnie zlecenie Suzuki umożliwiło firmie Target, (a zwłaszcza Fellstromowi, który był główną siłą twórczą stojącą za Kataną) wypłyniecie na szersze wody i dalsze rozwijanie własnych pomysłów.

Pierwsze zlecenie Suzuki dla Target Design  dotyczyło stricte sportowego, czterocylindrowego motocykla o pojemności 650 cm³. Rezultatem tych prac był projekt był ED-1 650 (ED oznaczało „europejski design”), który później przerodził się w Katany GS650G i GS550.   Suzuki, będąc pod wrażeniem tych prac, zleciło firmie opracowanie koncepcji karoserii dla produkowanego ówczesne modelu GSX 1100 o mocy 100 KM. To właśnie studium tego motocykla zaprezentowano na wystawie w Kolonii, jesienią 1979 roku.  Katana była pierwszym japońskim motocyklem, z seryjnie montowaną do ramy przednią aerodynamiczną owiewką oraz kierownicą typu klip-on. W zamyśle twórców motocykl miał dodać charakteru chłodzonemu powietrzem największej ze sportowych maszyn w stajni Suzuki i to zadanie wykonał perfekcyjnie. Z maksymalną prędkością 220 km/h  Katana zyskała szybko sławę „najszybszego motocykla świata. GSX 1100S na rynkach europejskich pod nazwą Katana oferowana była do roku 1983, ale w USA przetrwała znacznie dłużej. Ten chłodzony powietrzem silnik i  niepowtarzalna karoseria  były inspiracją dla twórców następnego sprzedażowego hitu Suzuki – rodziny GSX-R. W roku 1990 Osamu Suzuki, z okazji 70 rocznicy powstania firmy, wpadł na pomysł wskrzeszenia tego motocykla w pierwotnej specyfikacji. Wyprodukowano wtedy 200 egzemplarzy Katany 1100, w następnym roku 400 sztuk, które dzisiaj są bardzo cenione przez kolekcjonerów.

Nowa era

Z okazji 30-lecia powstania Katany, Suzuki  w roku 2021 wypuściło na rynek nowy model, ochrzczony tym samym imieniem. Jednak tym razem nie powtórzono patentu z budową replik pierwszej wersji, ale zbudowany został całkowicie nowy motocykl, przeznaczony nie tylko dla kolekcjonerów i pasjonatów, ale  głównie zwykłych użytkowników. Przygotowania do tej premiery trwały ładnych kilka lat. Jesienią 2017 roku Suzuki, podczas targów EICMA w Mediolanie, zaprezentowało prototyp o nazwie KATANA 3.0 CONCEPT. Zaprojektowana przez sławnego włoskiego designera motocyklowego Rodolfo Frascoli i zbudowana przez Engines Engineering – ta nowa wizja zupełnie współczesnej Katany została pozytywnie oceniona przez specjalistów z branży. Sercem współczesnego GSX1100S Katana  jest tym razem chłodzony cieczą, rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 999 cm³, transplantowany ze sportowego GSX-R 1000, o mocy 150 KM. Charakterystykę jednostki napędowej zmieniono jednak tak, by lepiej spisywała się podczas użytku drogowego, niż na torach wyścigowych. Modyfikacje na rok 2022 obejmują między innymi nowe wałki rozrządu, sprężyny zaworowe, sprzęgło, a także nowy układ wydechowy. To wpłynęło na zwiększenie mocy maksymalnej i pozwoliło osiągnąć lepszy balans osiągów, jednocześnie umożliwiając spełnienie normy emisji spalin Euro 5. 

Pierwotna Katana ze względów oczywistych nie była wyposażona w poprawiające właściwości trakcyjne systemy elektroniczne, jednak nowa wersja ma ich pod dostatkiem. Maszyna dysponuje takimi „wodotryskami” jak:  funkcja wyboru trybu jazdy Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), dwukierunkowy quickshifter, asystent sprzęgła (SCAS), czy 5-poziomowy system kontroli trakcji z możliwością wyłączenia (STCS). Inspiracją dla twórców  oryginalnej Katany z 1981 roku był legendarny japoński miecz o tej samej nazwie. Nowy motocykl podąża tą samą drogą i stara się wiernie odzwierciedlać filozofię oraz ducha legendarnych japońskich mieczy. Sportowa sylwetka z odświeżonymi liniami nadaje Katanie wyjątkowego i niepowtarzalnego charakteru. Tej maszyny nie da się pomylić z żadnym innym motocyklem.

2022-06-24
Jaki wyciąg spalin będzie dobry dla warsztatu motocyklowego?
Jaki wyciąg spalin będzie dobry dla warsztatu motocyklowego?
2022-06-12
Wrench Rabbit z grupy All Balls
Wrench Rabbit z grupy All Balls
2022-05-13
Jeszcze więcej off-road
Jeszcze więcej off-road
2022-05-01
Harley Davidson Sportster - motocykl maja
Harley Davidson Sportster - motocykl maja
2022-04-15
Marka 4RIDE - tylko sprawdzone rozwiązania
Marka 4RIDE - tylko sprawdzone rozwiązania
2022-04-01
Kawasaki Z 900 - motocykl kwietnia
Kawasaki Z 900 - motocykl kwietnia
2022-03-17
Motocyklowe Oleje Elf w wyłącznej dystrybucji Inter Cars SA
Motocyklowe Oleje Elf w wyłącznej dystrybucji Inter Cars SA
2022-03-01
Jawa 300CL/250 - motocykl marca
Jawa 300CL/250 - motocykl marca
2022-02-01
BMW R18/R5 - motocykl lutego
BMW R18/R5 - motocykl lutego
© Inter Cars. All rights reserved